Dansk Retursystem ”Låg”

Client: Dansk Retursystem
Case: Concept
Scroll

Dansk Retursystem ”Låg”

Et EU-direktiv, som træder i kraft 3. juli 2024, betyder at plastflasker og kartoner fremover skal have et særligt plastiklåg, der forbliver fastgjort til emballagen, samtidig med at låget kan skrues af og på. Hensigten er, at låget følger med flasker og kartoner, så færre løse låg ender som affald, og det I stedet genanvendes.

I den forbindelse skulle Dansk Retursystem lancere en oplysningskampagne om dette EU-direktiv. Indsigten bag kampagnen er, at vi konstant bliver bombarderet med, at vi skal gøre noget for at redde vores miljø og klima. Vi skal; gøre noget for miljøet, gøre noget for at blive bedre mennesker og gøre noget, for at vores verden bliver mere bæredygtig – og det skal i øvrigt helst være nu. Sandheden er nok, at vi har lidt dårlig samvittighed hele tiden.

Idéen er simpel: For første gang nogensinde kan du gøre noget - uden at gøre noget.

Til den formulering skulle der bruges en person, som kunne fortælle historien på en humoristisk men alvorlig måde, og som var kendt i samtalen om miljøet. Anders Morgenthaler var derfor den oplagte spokesperson til at kommunikere dette budskab – især fordi han er den første til normalt at fortælle os danskere, at vi skal gøre noget nu. Det gjorde han ikke denne gang. Kampagnen kører i 2024 på TV, SoMe og digitale kampagner.